نمونه!

مفهوم الگوی برنامه‌ی درسی و طرح‌ریزی برنامه‌ی درسی در پروژه برنامه‌ی درسی ملی

دسته: سایر

فرمت فایل: doc

حجم فایل: 127 کیلوبایت

تعداد صفحات فایل: 235

دانلود پایان نامه کارشناسی رشته علوم تربیتی

مفهوم الگوی برنامه‌ی درسی و طرح‌ریزی برنامه‌ی درسی در پروژه برنامه‌ی درسی ملی

مفاهیم برنامه‌ی درسی

از آن جایی كه تعلیم و تربیت كوششی منظم و حساب شده است برخی طرح‌ها برای هدایت چنین كوششی ضروری به نظر می‌رسد . لغت برنامه‌ی درسی معمولاً به چنین طرحی اطلاق می‌شود. روش تعریف برنامه‌ی درسی منعكس كننده‌ی داوری‌های ارزشی مربوط به طبیعت تعلیم و تربیت است . همچنین تعریف به كار برده شده در چگونگی طرح ریزی برنامه‌ی درسی و مورد استفاده قرار گرفتن آن مؤثر است .

نویسندگان بسیاری از كتاب‌ها و نویسندگان كتاب‌های برنامه‌ی درسی كه از سال 1918 و با انتشار كتاب با بیت (Bobbitt) تحت عنوان برنامه‌ی درسی آغاز می‌شود معمولاً مفهوم معینی از بنامه‌ی درسی را ارائه داده‌اند. بسیاری از این مفاهیم صرفنظر از نحوه‌ی عبارت پردازی شامل عناصر مشابهی بوده و كوشش‌هایی در مورد طبقه‌بندی آنان انجام شده است. لوئیس (Lewis) و میل (Miel) تعاریف برنامه‌ی درسی را در مقوله‌های زیر مورد شناسایی قرار داده‌اند:

برنامه‌ی مطالعاتی نتایج مطلوب یادگیری ، فرصت‌های مطلوب اشتغال ، فرصت‌های یادگیری فراهم شده ، اشتغال عملی فراگیر و تجربیات عملی فراگیر. آن‌ها برنامه‌ی درسی را به عنوان «مجموعه‌ای از مقاصد درباره‌ی فرصت‌های اشتغال افراد تحت تعلیم با افراد دیگر و اشیاء (شامل همه‌ای اطلاعات ، فرانیدها ، تكنیك‌ها و ارزش‌ها) در محدوده‌ی زمانی و مكانی معین» تعریف كرده‌اند. تانر و تانر (Tanner and Tanner) در مروری بر تاریخ برنامه‌ی درسی نشان داده‌اند كه : «برنامه‌ی درسی به شكل‌های مختلفی تعریف شده است: 1) روایت جمع‌آوری شده‌ی دانش سازمان یافته، 2) سبك‌های تفكر ، 3) تجربه‌ی نژادی ، 4) تجربه‌ی هدایت شده ، 5) یك محیط یادگیری طرح‌ریزی شده ، 6) محتوا و فرایند شناختی / عاطفی، 7) یك طرح آموزشی، 8) نتایج و پیامدهای آموزش، و 9) یك نظام تكنولوژیكی بهره برداری.»

کلمات کلیدی:

برنامه‌ درسی

نظام‌های آموزشی

الگوی برنامه‌ درسی

پروژه برنامه‌ی درسی ملی

الگوهای برنامه‌ی درسی

ما الگوپردازی را به عنوان جنبه‌ای خلاق از طرح‌ریزی برنامه‌ی درسی در نظر می‌گیریم. درست همانند نقش آرشیتكت در ساختمان و یا طراح مد در لباس و یا طرح‌ریز فهرست غذاها (نه فردی كه دستورالعمل غذا را تهیه می‌كند) در آشپزی. مثلاً گروه طرح‌ریزی كه مسؤل تهیه‌ی طرح‌هایی در حیطه‌ی شایستگی اجتماعی برای جمعیت یك مدرسه راهنمایی است، پس از جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات اولیه و شناخت اهداف كلی، نیازمند ایجاد یا انتخاب یك الگوی كلی برای فررصت‌های یادگیری مورد نظر است.

در میان موارد انتخابی آن‌ها این موضوعات وجود خواهد داشت: 1) یك الگوی موضوع درسی كه مطالعات خاصی را كه در علوم اجتماعی و انسانی انجام شده است مورد استفاده قرار می‌دهد، 2) طرحی از قلمرو و تسلسل كه بر محور انتخابی از نیازهای پایدار شایستگی اجتماعی بنا شده باشد، 3) تحلیلی از مهارت‌های اساسی شایستگی اجتماعی كه باید به عنوان مبنای فعالیت‌ها و مهارت‌های گروهی تدریس گردد، 4) گزینشی از دانش‌‌آموزان با علایقو مسائل واحد در رابطه با شایستگی اجتماعی در كلاس درس، مدرسه و اجتماع، و 5) موارد دیگر و از جمله تركیبی از عوامل ذكر شده.

طرح الگو در نهایت تمامی دامنه‌ی فرصت‌های یادگیری در حیطه را برای این جمعیت و یا حداقل نكات طرح‌ریزی بعدی را پیش‌بینی می‌كند.

یك الگوی برنامه‌ی درسی به سؤالات زیر پاسخ می‌دهد:

1) فراگیران چه كسانی خواهند بود؟

2) زیر هدف‌ها یا هدف‌های عینی چیستند؟

3) چه نوعی از تجربیات یادگیری فراهم خواهد شد؟

4) جایگاه تجربیات یادگیری كجا خواهد بود؟

5) مشاركت كنندگان یعنی فراگیران، معلمان و سایرین چه نقش‌هایی را ایفا خواهند كرد؟

6) ابعاد زمانی و مكانی چه خواهد بود؟

7) چه معیارهایی برای ارزیابی مورد استفاده قرار خواهند گرفت؟

فهرست مطالب

مفاهیم برنامه‌ی درسی 2

برنامه‌ی درسی به عنوان موضوعات و مواد درسی 3

برنامه‌ی درسی به عنوان تجربیات 5

برنامه‌ی درسی به عنوان هدف‌ها 7

برنامه‌ی درسی به عنوان فرصت‌های طرح ریزی شده برای یادگیری 9

ملاحظات اساسی در طرح‌ریزی فرصت‌های یادگیری 13

رابطه‌ی برنامه‌ی درسی، آموزش و تدریس 15

سوابق تاریخی در طرح‌ریزی فرصت‌های یادگیری 17

روش‌های طرح‌ریزی برنامه‌ی درسی 18

طرح‌ریزی برنامه‌ی درسی 26

عناصر یك طرح برنامه‌ی درسی 26

جایگاه برنامه‌ی درسی 33

الگوهای برنامه‌ی درسی 34

ارزشیابی برنامه‌ی درسی 38

نیروهای مؤثر در طرح‌ریزی برنامه‌ی درسی 38

محصولات طرح‌ریزی برنامه‌ی درسی _ طرح‌ها 41

روش‌های طرح‌ریزی برنامه‌ی درسی در پروژه برنامه‌ی درسی ملی 43

اطلاعات اصولی برای طرح‌ریزی 44

مراحل الگوپردازی برنامه‌ی درسی 47

مرحله‌ی اول _ ملاحظه‌ی عوامل اساسی در ارتباط با هدف كلی و حیطه 48

مرحله‌ی دوم _ شناسایی هدف‌های فرعی حیطه 49

مرحله‌ی سوم _ شناسایی انواع ممكن فرصت‌های یادگیری 50

مرحله‌ی چهارم _ تعیین الگوهای مناسب برنامه‌ی درسی 52

مرحله‌ی پنجم _ تدارك ویژگی‌های آزمایشی طرح 55

مرحله‌ی ششم _ شناسایی مقتضیات اجرایی 57

الگو‌های برنامه‌ی درسی و مفاهیم برنامه‌ی درسی 58

الگوهای مبتنی بر موضوعات درسی و رشته‌های علمی 62

توجیه اگلوی موضوع درسی و رشته‌های علمی 68

كاربردها و محدودیت‌ها 73

الگو‌های مبتنی بر شایستگی خاص و تكنولوژی 82

توجیه الگوی مبتنی بر شایستگی‌های خاص و تكنولوژی 85

الگو‌های مبتنی بر صفات و فرایندهای انسانی 97

توجیه الگوی مبتنی بر صفات و فرایندهای انسانی 107

الگوهای مبتنی بر كاركردها و فعالیت‌های اجتماعی 114

الگو‌های متمركز بر فعالیت‌های مبتنی بر نیازها و علایق فرد 138

توجیه الگوی فعالیت‌های مبتنی بر علایق و نیازها 150

طرح‌ریزی آموزش و برنامه‌ی درسی 170

الگوپردازی برنامه‌ی درسی و طرح‌ریزی آموزش 170

طرح‌ریزی قبل از آموزش به وسیله‌ی معلمان 177

معلم به عنوان تصمیم گیرنده 179

نمودار 179

دلالت‌های موارد گفته شده در طرح‌ریزی برنامه‌ی درسی 182

نمودار 3-6. یك مدل واقع گرای پویا در پیوند یك طرح برنامه‌ی درسی و آموزشی 183

تدریس و آموزش 186

بافت تدریس و یادگیری 187

رفتار معلم و یادگیری 192

فهرست مدل‌های تدریس 197

الگوهای برنامه‌ی درسی و مدل‌های تدریس 198

مدل‌های مرتبط با موضوع درسی و رشته‌های علمی 200

سخنرانی 200

دیداری، شنیداری 205

كارآموزی پژوهشی 210

مدل‌های مرتبط با شایستگی‌های خاص و تكنولوژی 213

الگوی نظام‌های آموزشی 213

آموزش برنامه‌ای 216

کلیدهای جستجو

  • مفهوم الگوی برنامه‌ی درسی و طرح‌ریزی برنامه‌ی درسی در پروژه برنامه‌ی درسی ملی
  • برنامه‌ درسی
  • نظام‌های آموزشی
  • الگوی برنامه‌ درسی
  • پروژه برنامه‌ی درسی ملی
  • دانلود پایان نامه کارشناسی رشته علوم تربیتی
  • طرح‌ریزی برنامه‌ی درسی در پروژه برنامه‌ی درسی ملی
  • دانلود پایان نامه رشته علوم تربیتی
  • دانلود پایان نامه برنامه ریزی درسی

برای دانلود اینجا کلیک کنید!

محتوای مرتبط:

  • دسته: سایر فرمت فایل: doc حجم فایل: 65 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 58 پایان نامه کارشناسی رشته علوم تربیتی با عنوان مفهوم برنامه درسی و تاریخچه برنامه ریزی درسی مقدمه برنامه درسی از نظر لغت از كلمه لاتین Currere به معنای راهی كه باید طی شود گرفته شده است. از…
  • چکیده کوتاه: مجموعه آیات منتسب به حضرت امیرالمومنین (ع) در قرآن به همراه ترجمه و تفسیر آن دسته بندی: دانشگاهی » سایر موارد اطلاعات فرمت فایل دانلودی: zip فرمت فایل اصلی: apk حجم: 15,690 کیلوبایت قرآن: مجموعه آیات منتسب به حضرت امیرالمومنین (ع) در قرآن به همراه ترجمه و تفسیر…
  • دسته: دکترا فرمت فایل: doc حجم فایل: 1888 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 152 رساه دکتری مدیریت آموزشی و برنامه ریزی درسی با عنوان نقش تلفیق در برنامه‌های درسی پایه اول ابتدائی و ارائه یك الگوی راهنما جهت تدوین برنامه‌های درسی مبتنی بر رویكرد تلفیقی چکیده: تغییرات گوناگون و مستمر در…
  • چکیده کوتاه: هدف از انجام این پژوهش مقایسه تاثیر الگوی مبتنی بر روش مشارکتی و الگوی مبتنی بر روش یادگیری انفرادی بر میزان یادگیری و یاد داری در درس علوم دانش آموزان دختر پایه‌ی پنجم منطقه 5 تهران بوده است . دسته بندی: دانشگاهی » سایر موارد اطلاعات فرمت فایل…
  • دانلود تحقیق با موضوع تحلیلی بر مفهوم ژئواکونومی و تأثیر آن بر امنیت ملی ایران، در قالب word و در 116 صفحه، قابل ویرایش. بخشی از متن تحقیق: بیان مساله: ضرورت درک و شناخت مناسبات نظام جهانی به منظور تامین منافع و امنیت ملی، تبدیل به دانلود تحقیق با موضوع…
  • دسته: سایر فرمت فایل: doc حجم فایل: 254 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 212 دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی بررسی تغییر مفهوم امنیت ملی در نظام بین الملل در اثر تحولات دهه 1990م و تأثیر آن بر برداشت امنیتی جمهوری اسلامی ایران (بصورت جامع و کامل) چکیده: امنیت…
  • چکیده کوتاه: هر شکلی از اصلاحات در سازمان باید بر مبنی استانداردهای منابع انسانی باشد مقدمه هر عصری از تاریخ بشر دارای ارزش های ویژه ای است که شاخص آن دوره می باشد، به نظر می رسد ویژگی عصر ما جهانی شدن باشد و جهانی شدن ناظر بر حرکت در…
  • هر شکلی از اصلاحات در سازمان باید بر مبنی استانداردهای منابع انسانی باشد مقدمه هر عصری از تاریخ بشر دارای ارزش های ویژه ای است که شاخص آن دوره می باشد، به نظر می رسد ویژگی عصر ما جهانی شدن باشد و جهانی شدن ناظر بر حرکت در مسیر گسترش…
  • چکیده کوتاه: دانلود پاورپوینت الگوی تمرکز زدایی و برنامه ریزی روستایی در ایران دسته بندی: دانشگاهی » سایر موارد اطلاعات فرمت فایل دانلودی: ppt فرمت فایل اصلی: PPT تعداد صفحه: 10 حجم: 288 کیلوبایت این پاورپوینت در قالب 10 اسلاید و شامل مباحث زیر است: تمرکززدایی پیشینه تمرکززدایی اهمیت و…
  • دسته: سایر فرمت فایل: doc حجم فایل: 74 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 79 دانلود پروژه رشته معماری مفهوم موزه،طرح ریزی ومعماری آن تعریف موزه در اساسنامه شورای بین المللی موزه ها ، موزه ها به این ترتیب تعریف شده است : «موزه موسسه دائمی به منظور میراث فرهنگی و هنری…
  • دسته: مدیریت فرمت فایل: doc حجم فایل: 75 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 18 ویژگی ها و تفاوت های برنامه ریزی استراتژیک و برنامه ریزی عملیاتی چکیده هنگامی که افراد در انتظار آینده هستند و درگیر برنامه ریزی می شوند چگونگی آینده مطلوب را تعیین میکنند و با استفاده از روش…
  • چکیده کوتاه: دانلود پاورپوینت برنامه ریزی، برنامه ریزی جامع و استراتژیک ( فصل دوم کتاب مدیریت عمومی دکتر الوانی ) دسته بندی: دانشگاهی » سایر موارد اطلاعات فرمت فایل دانلودی: zip فرمت فایل اصلی: pptx تعداد صفحه: 21 حجم: 165 کیلوبایت دانلود پاورپوینت برنامه ریزی، برنامه ریزی جامع و استراتژیک…
  • چکیده کوتاه: برنامه‌ریزی استراتژیک، مدل و فرآیند کلان برنامه‌ریزی راهبردی فناوری اطلاعات در سازمان، در قالب پاورپوینت و 22 اسلاید دسته بندی: دانشگاهی » سایر موارد اطلاعات فرمت فایل دانلودی: rar فرمت فایل اصلی: pptx تعداد صفحه: 22 حجم: 410 کیلوبایت برنامه‌ریزی استراتژیک مدل و فرآیند کلان برنامه‌ریزی راهبردی فناوری…
  • برنامه ریزی استراتژیک، مدل و فرآیند کلان برنامه ریزی راهبردی فناوری اطلاعات در سازمان، در قالب پاورپوینت و 22 اسلاید برنامه ریزی استراتژیک مدل و فرآیند کلان برنامه ریزی راهبردی فناوری اطلاعات در سازمان در قالب پاورپوینت و 22 اسلاید عبارات کلیدی برنامه ریزی استراتژیک مدل فرآیند کلان برنامه ریزی…
  • دسته: سایر فرمت فایل: doc حجم فایل: 70 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 80 دانلود پایان نامه رشته علوم تربیتی ماهیت برنامه ریزی درسی مدارس مقدمه برنامه ریزان آموزشی طی سه دهة گذشته توجه خاصی به این پرسش داشته‌اند كه چه چیز باید در مدارس تدریس شود. به ویژه در جست…
  • پاورپوینت مقدمه ای بر برنامه ریزی آموزشی و درسی فهرست مطالب: پیشگفتار مقدمه فصل اول: برنامه ریزی آموزشی و درسی (مفاهیم و نظریات) فصل دوم: منابع اطلاعات برای برنامه ریزی درسی (مبانی برنامه ریزی درسی) فصل سوم: اطلاعات درباره جامعه (مبانی جامعه شناختی برنامه ریزی درسی) فصل چهارم: مبانی فلسفی…
  • دانلود خلاصه کتاب اصول برنامه ریزی درسی، در قالب doc و در 39 صفحه، قابل ویرایش، شامل فصل اول: ماهیت برنامه ریزی درسی، مفهوم برنامه درسی، تعریف برنامه ریزی درسی و برنامه ریزی آموزشی، مقایسه برنامه ریزی آموزشی و درسی دانلود خلاصه کتاب اصول برنامه ریزی درسی، در قالب word…
  • دانلود تحقیق در مورد اصول برنامه ریزی درسی، در قالب doc و در 39 صفحه، قابل ویرایش، شامل فصل اول: ماهیت برنامه ریزی درسی، مفهوم برنامه درسی، تعریف برنامه ریزی درسی و برنامه ریزی آموزشی، مقایسه برنامه ریزی آموزشی و درسی (دو روی یک سکه) دانلود تحقیق در مورد اصول…
  • چکیده کوتاه: جامعه‌ی پویا و پرتلاش امروزی یک لحظه درنگ نمی کند تا بتواند به فنون جدید و قدرت والای علمی دست پیدا کند . در چنین عصری که عصر شکوفایی و بهره جستن از نبوغ بزرگان علمی، پژوهندگان ،مخترعین ، مبتکرین، صنعتگران و… است دسته بندی: دانشگاهی » سایر…
  • چکیده کوتاه: جامعه و فراگیران: یادگیری افراد از طریق مشاهده ی رفتار مردم در محیط اجتماعی علاوه بر مدرسه شامل خانواده، گروه های همسال، گروه های اجتماعی و ارتباطات جمعی است. دسته بندی: دانشگاهی » علوم اجتماعی اطلاعات فرمت فایل دانلودی: zip فرمت فایل اصلی: ppt تعداد صفحه: 23 حجم:…