نمونه!

هدایت منابع پنهان توسط سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در شبکه‌های اجتماعی؛ مطالعه موردی فیس بوک

عنوان: هدایت منابع پنهان توسط سازمان های اطلاعاتی آمریکا در شبکه های اجتماعی؛ مطالعه موردی فیس بوک
قالب: Word
تعداد صفحات: 77
امنیت شبکه منابع پنهان برای سازمان های اطلاعاتی
فلسفه وجودی جمع آوری اطلاعات به سازمان اطلاعاتی، کسب خبر و ارائه اطلاعات به تصمیم گیران می باشد که در مواقع لزوم و ضرورت، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و کسب منافع و استفاده بهینه از فرصت ها یاری نماید (حیاتی، 1388: 11). همان طور که همه می دانند اخبار و اطلاعاتی برای تصمیم گیران اهمیت دارد که آن ها را از موضوع خاصی در خصوص هدف، آگاه نماید. سازمان ها از اطلاعات مهم خود حفاظت می کنند و بهترین راه دستیابی به اطلاعات فوق، استفاده از منابع پنهان می باشد.
هدایت منابع و جمع آوری اطلاعات از طریق آن ها، اطلاعات انسانی می باشد. اطلاعات انسانی یا همان هیومینت به تمامی اطلاعاتی که به طور مستقیم از منابع انسانی به دست آمده است، اطلاق می شود (آستانا، ترجمه پیرحیاتی، 1388: 40). از طریق این نوع جمع آوری، به خصوص در روش پنهان آن می توانیم به عمق یک هدف نفوذ و اطلاعات بسیار خوبی را به دست بیاوریم و با این اطلاعات، علاوه بر اشراف، بر عملکردهای طرف متقابل می توان مقاصد و … را نیز فهمید، ولی سایر روش های جمع آوری، فقط عملکردها را نشان می دهند و به عبارتی، قابلیت انحصاری روش جمع آوری اطلاعات از طریق انسان، آشکار سازی «مقاصد»، به همان وضوح که «توانمندی های» را نشان می دهد، می باشد؛ ضمناً «علت» و «چرایی» را نیز نمایان می کند.
جمع آوری اطلاعات از طریق منابع انسانی یا جاسوسی به حدی دارای اهمیت است که اصطلاح اطلاعات با آن، مترادف تلقی می شود و اساس آن، شناسایی و استخدام افرادی است که به اطلاعات مهم دسترسی دارند و به دلایلی مایلند آن را در اختیار ماموران سازمان اطلاعاتی استخدام کننده قرار دهند (یوسفی، 1390: هفت).
در برخی از کتب و جزوات برای شبکه پنهان، مراحل هفت گانه و در برخی دیگر، مراحل دوازده گانه قایل شده اند، ولی در حالت کلی، می توان گفت که مراحل هدایت شبکه پنهان عبارتند از: نشان، جذب و جلب همکاری، واگذاری مأموریت و اخذ نتیجه، آموزش، پشتیبانی، کنترل و ارزیابی و حذف.
مراحل فوق در بخش نحوه هدایت منابع پنهان توسط سازمان های اطلاعاتی آمریکا در فیس بوک به جهت تبیین بهتر موضوع، شرح داده خواهند شد.
شبکه های اجتماعی مجازی
یک شبکه اجتماعی، ساختاری متشکل از افراد یا سازمان ها است که «گره» نامیده می شوند؛ شبکه های اجتماعی با یک یا چند نوع ویژه از وابستگی مانند دوستی، خویشاوندی، مبادله مالی، روابط جنسی، ارتباطات اعتقادی و … به یکدیگر متصل می شوند (رمضانی و میرزا محمدی، 1391: 18).
شبکه های اجتماعی (مجازی)، سایت یا مجموعه سایتی است که در آن، کاربران می توانند علاقه مندی¬ها، افکار و فعالیت های خودشان را با دیگران به طور متقابل به اشتراک بگذارند (امیری و همکاران، 1390: 83). شکل شماره یک، مدل و نحوه فعالیت کلیه شبکه های اجتماعی را نشان می دهد.
به طوری که در شکل شماره سه نشان داده می شود، شبکه های اجتماعی، فضای مناسبی را برای سازمان های اطلاعاتی و دارنده شبکه های مذکور برای جمع آوری اطلاعات، ایجاد نموده است.
چشم انداز شبکه های اجتماعی به شرح ذیل پیش بینی می گردد:
شبکه ها می توانند به دولت قوی¬تر (تمرکز قدرت سیاسی) و یا قدرت بیشتر شهروندان و برجسته شدن منافع اجتماعی (پراکندگی قدرت سیاسی) منجر شوند. آن ها را هم می توان برای مراقبت و نظارت متمرکز و ثبت و ضبط مدارک و شواهد، به کار برد و هم می توانند در خدمت استقلال محلی و مشارکت شهروندان، در تصمیم گیری های سیاسی قرار گیرند (پوری، 1390).
پیدایش فیس بوک
فیس بوک، سایت اجتماعی است که توسط سازنده جوان خود، مارک زاکر برگ در فوریه سال 2٬004 راه اندازی شد. زاکر برگ در سال 2003، نسخه ابتدایی این سایت اجتماعی را به نام فیس مش از اتاق خود در دانشگاه هاوارد آمریکا طراحی کرد. این وبگاه، تنها چهار ساعت پس از آغاز فعالیت خود، 250 مراجعه کننده داشت (اداره حفامؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، 1390: 5).

عبارات کلیدی

  • هدایت منابع
  • پنهان
  • سازمان‌های اطلاعاتی
  • آمریکا
  • شبکه‌های اجتماعی

اطلاعات فایل

  • نویسنده: محسن صادقی
  • دسته بندی: علوم سیاسی
  • قیمت: 10000 تومان

برای دانلود اینجا کلیک کنید!

محتوای مرتبط: